Van Gogh Impressies

 

In het programma ‘Van Gogh Impressies’ kruipt acteur Howard van Dodemont in de huid van Vincent van Gogh. Via de briefwisseling die Vincent voert met zijn familie, volgen we hoe de sensitieve perfectionist zijn eigen stijl vindt, terwijl de betoverende muziek van tijdgenoten als Fauré, Debussy en Satie de zoektocht naar de meest ultieme kleuren op zijn palet bijna tastbaar maakt. De muziek vormt een fantasieprikkelende versmelting met de getoonde doeken van de meester. 

Voor acteur, fluit en harp

Leo Jansen, conservator van het Van Gogh Museum over dit project
‘De voorstelling combineert muziek en dichtkunst uit Van Goghs tijd met zijn schilderijen en brieven, maar is niet zomaar een omlijsting van een aantal afbeeldingen en teksten met sfeervolle muziek. Het is in feite een bijzondere vorm van “Gesamtkunstwerk” waarbij het resultaat meer wil zijn dan de som van de delen. Judy, Marianne en Howard hebben zich verplaatst in de belevingswereld van Van Gogh. Hun persoonlijke interpretatie van de sensitiviteit waarmee hij leefde en werkte, leidde vervolgens tot de keuze van stukken van bekende en minder bekende componisten die van dezelfde stemming of gevoeligheid getuigen. Origineel is deze benadering zeker.’

Van Gogh Impressies
In het programma ‘Van Gogh Impressies’ kruipt acteur Bram Bart in de rol van Vincent. Via de briefwisseling met zijn familie volgen we hoe de sensitieve perfectionist zijn eigen stijl vindt, terwijl de betoverende muziek van tijdgenoten als Fauré, Debussy en Satie de zoektocht naar de meest ultieme kleuren op zijn palet bijna tastbaar maakt. De muziek vormt een fantasieprikkelende versmelting met de getoonde doeken van de meester. De voorstelling is in diverse talen te boeken.

Leo Jansen, conservator van het Van Gogh Museum over dit project

‘De voorstelling combineert muziek en dichtkunst uit Van Goghs tijd met zijn schilderijen en brieven, maar is niet zomaar een omlijsting van een aantal afbeeldingen en teksten met sfeervolle muziek. Het is in feite een bijzondere vorm van “Gesamtkunstwerk” waarbij het resultaat meer wil zijn dan de som van de delen. Judy Landman, Marianne Smit en Bram Bart hebben zich verplaatst in de belevingswereld van Van Gogh. Hun persoonlijke interpretatie van de sensitiviteit waarmee hij leefde en werkte, leidde vervolgens tot de keuze van stukken van bekende en minder bekende componisten die van dezelfde stemming of gevoeligheid getuigen. Origineel is deze benadering zeker.’